Rijschoolbranche lanceert eigen vergelijkingswebsite

Minister Schultz van Haegen lanceerde gisteren een zogenaamd onafhankelijke vergelijkingswebsite: de Rijscholenkiezer. De website is ontwikkeld in samenwerking met het CBR en de grotere branche organisaties. Wij begrijpen de aanleiding, maar wij begrijpen niet waarom de Minister medewerking verleend aan plagiaat en oneerlijke concurrentie.

Slechte rijscholen

Alle instanties maken zich steeds meer zorgen over de slechte kwaliteit in de rijschoolbranche. De minister vindt het belangrijk dat jongeren een eerlijke keuze kunnen maken en ze lopen nu veel risico. Rijscholen stunten met tarieven en zijn niet altijd even eerlijk.

Plagiaat en oneerlijke concurrentie

Wij roepen dat ook al jaren, maar wat we niet goed vinden dat de Nederlandse overheid nu brancheorganisaties helpt terwijl er gewoon een toezichthoudende instantie is namelijk het CBR. Die moet gewoon zijn werk beter doen.

Via onze website kan je al rijscholen vergelijken en wij zijn wel volkomen onafhankelijk. Ook onze concullega van het rijschoolregister vindt het maar niets. Zij overwegen zelfs een rechtszaak te beginnen. Waarom de overheid daarom zijn eigen website gaat lanceren, daar begrijpen wij niets van.

 

Van bijstand naar Rijschool

In de Telegraaf vandaag een artikel over de wildgroei in rijscholen. Het UWV stimuleert bijstandgerechtigden een rijschool te beginnen en deze kunnen dus met steun vanuit de bijstand aan de slag. In totaal zijn er nu zo’n 15.ooo instructeurs terwijl er eigenlijk maar werk is voor 8.000. Het aantal rijscholen is in amper 6 jaar tijd gegroeid van 5.323 tot 8.177. Het gevolg is dat zowel de tarieven als de kwaliteit van rijscholen enorm onder druk staan.

Hevige concurrentie nadelig voor consument

Doordat er gewoonweg te veel rij instructeurs zijn en te weinig werk is, is de concurrentie hevig. Dat lijkt mooi want daardoor dalen de prijzen van rijlessen. Maar helaas is het tegenovergestelde het geval. De vaak jonge consument laat zich alleen door de prijs leiden. Maar is vaak duurder uit. Dat komt doordat:

  • rijscholen vaker failliet gaan en de leerling dan naar zijn voorschot kan fluiten
  • de prijs per les misschien wel goedkoop is, maar er meer lessen nodig zijn
  • er vaker opnieuw het examen moet worden gedaan dan nodig is

Hoe wegwijs worden uit het aanbod?

Dan is de vraag hoe je dan moet kiezen uit het totale aanbod. De Bovag controleert haar leden op kredietwaardigheid en op het feit of ze een online beoordelingssysteem hebben. De ANWB controleert in het geheel niet. Op de website van het CBR kan je controleren wat het slagingspercentage is. Dit alles is in de praktijk onvoldoende om een goede keuze te maken. Vandaar ook dat we iedereen aanraden om eerst een rijtest af te leggen! Lees hier meer over de rijschooltest en de werkwijze.

 

Bijna 60% zakt voor theorie

In de Telegraaf stond afgelopen weekend te lezen dat nog maar 39,3% het theorie examen voor het rijbewijs in 1 keer haalt. Begin 2000 was dat nog 55%. De branche organisatie Bovag denkt dat het onder andere wordt veroorzaakt door de wildgroei aan rijscholen. Het CBR geeft echter aan dat de theorievragen flink zijn veranderd als gevolg van mogelijke fraude. Er waren namelijk gevallen bekend waarbij partijen beweerden over de vragen van het CBR te beschikken. Fraude is nu zeker niet meer mogelijk. Leerlingen moeten een boek van 250 pagina’s doorspitten en moeten het examen echt begrijpen om te kunnen slagen.

Rijscholen ANWB dreigen failliet te gaan

De ANWB heeft een franchise organisatie waarbij rijschoolhouders zich tegen betaling kunnen aansluiten. Afgelopen maand maakte de Metro melding van een dreigend faillissement onder rijschoolhouders van de ANWB. Als redenen voor de financiële problemen, noemen de rijschoolhouders de afdracht van 10% van de inkomsten, de economische crisis die een prijsdruk veroorzaakt en de grote toestroom van nieuwe rijschoolhouders die vaak beneden de kostprijs werken.

Franchiseformule ANWB

Op de website van de ANWB kan je lezen hoe je franchisenemer kan worden van de ANWB. Om franchisenemer te worden moet je een eenmalige fee van maar liefst 10.000 euro betalen en daarna 10% van je omzet afdragen. Bovendien moet je investeren in een bedrijfspand en lesauto’s. Als tegenprestatie biedt de ANWB ondersteuning een sterk merk en een stroom aan klanten. Om die klanten blijkt het de franchisenemer vaak te doen, maar dat blijkt nu flink tegen te vallen. De kosten kunnen vaak niet meer worden betaald met een dreigend faillissement tot gevolg.

Franchisenemers vallen eigen merk af

Het dalende marktaandeel van de ARO (ANWB Rij Opleiding) en de financiële problemen zorgen ervoor dat menig franchisenemer het eigen merk afvalt. De ANWB kan alleen maar met aanbiedingen stunten en neemt te veel incapabele mensen aan zo valt in hetzelfde artikel in de Metro te lezen. Niet slim van de ANWB en de franchisenemers die in deze tijd juist de handen ineen moeten slaan om de kwaliteit te verbeteren. Door goede service en kwaliteit kan de ANWB zich misschien wel onderscheiden van de tientallen nieuwe instromers onder rijscholen die met de prijzen stunten.

50 nieuwe rijscholen per maand

De afgelopen jaren is er sprake van een wildgroei van Rijscholen. Per maand komen er ongeveer 50 rijscholen bij. Op dit moment zijn er ongeveer 8500 rijscholen. Per jaar worden er zo’n 256.000 examens afgelegd, dat zo’n 30 dus per rijschool.

Waarom zoveel nieuwe rijscholen?

De afgelopen jaren zijn er veel werkelozen en herintreders door het UWV opgeleid tot rij-instructeur en aangemoedigd om voor zich zelf te beginnen. Dat kan vrij eenvoudig want er zijn niet zoveel beperkingen. Omdat deze nieuwe rijscholen weinig weten van de echte kostprijs en ook weinig kosten hebben, beginnen zij meestal te stunten met tarieven. Deze staan dan ook behoorlijk onder druk.

Lager slagingspercentage beginnende rijscholen

De enorme toename van rijscholen zet niet alleen de prijzen onder druk (wat goed is voor leerlingen) maar ook de kwaliteit (wat minder goed is voor leerlingen). Het blijkt namelijk dat beginnende rijscholen een veel lager slagingspercentage hebben. En zo komt de leerling uiteindelijk toch nog bedrogen uit. Op deze pagina van het CBR kan je de slagingspercentages controleren.

Beginnen met rijles? Vraag de gratis rijschooltest aan!

Met zo’n wildgroei aan rijscholen komt de Rijschooltest als geroepen. Je krijgt niet alleen een gratis rijschooltest, maar ook een handige checklist om door te nemen met jouw rijschool. Plus dat je een aantrekkelijk aanbod krijgt voor een lespakket. Prijsvoordeel en kwaliteit kunnen best hand-in-hand gaan. Vraag daarom snel de test aan.

 

Kwaliteit rijscholen onder druk

In de afgelopen jaren kwamen er meer dan 1200 nieuwe rijscholen bij. De kwaliteit van deze nieuwe rijscholen is niet altijd even goed. Via de website van het CBR kan je slagingspercentage van de verschillende rijscholen nagaan. De resultaten van rijscholen verschillen flink van elkaar.

Slagingspercentage varieert van 0-5% tot 95-100%

Op deze pagina kan je bijvoorbeeld rijscholen in Utrecht bekijken. De Rijschool van A. Darrazi scoort daarin een slagingspercentage van 0-5%.  De autorijschool Bryan daarentegen heeft een ongekend hoog slagingspercentage van 95-100%. Het loont dus wel om het slagingspercentage te controleren. Hier kan je dat doen.

Wat bepaalt kwaliteit van een rijschool?

Er zijn veel verschillende factoren die de kwaliteit van een rijschool bepalen. Daarnaast hangt er ook een prijskaartje aan kwaliteit. Maar aan de hand van de volgende factoren krijg je een goed beeld:

  • krijg je les van dezelfde instructeur;
  • krijg je les in dezelfde auto;
  • gaat je instructeur mee op examen;
  • wat is de ervaring van de instructeur;
  • wordt er gebruik gemaakt van een gestructureerd lesprogramma;
  • hoe vaak in de week volg je rijles;
  • hoe lang duurt een les.

Kwaliteit is natuurlijk ook een stukje persoonlijke beleving. Als het klikt tussen jou en je instructeur, dan leer je meestal ook sneller. Maak daarom altijd gebruik van een proefles. Hier kan je lezen hoe wij de kwaliteit van de deelnemende rijscholen bewaken.