In Nederland zijn er zo’n 8.000 rijscholen actief. Een aantal dat nog steeds groeit. Het aantal praktijkexamens was vorig jaar zo’n 510.000, dus zo’n 64 examens per rijschool per jaar. Alhoewel het aantal rijscholen dus groeit, neemt het aantal examens en rijopleidingen af. Het afgelopen jaar stopten ook weer meer dan 540 rijscholen. Dat is niet gek, want het is in deze markt moeilijk om een goede rijschool te runnen. Er is veel prijsconcurrentie en er zijn veel slechte rijscholen actief. Wij vinden het daarom meer dan verstandig dat je goed oplet bij het kiezen van je rijschool. En wij willen je daarbij helpen!
Wat zijn de eisen aan een Rijschool?
Om ingeschreven te staan als rijschool moet je volgens de website van het CBR staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en over een WRM-bevoegdheidspas (instructeursbewijs beschikken. Het WRM-certificaat behaal je door examen te doen bij het IBIKI. Voordat je het examen kan doen, moet je een rijopleiding volgen. Deze duurt 5-8 maanden en kost enkele duizenden euro’s. De vooropleiding moet minimaal LBO of VMBO zijn. Daarnaast worden eisen gesteld aan het lesvoertuig. De afgelopen jaren heeft het UWV miljoenen euro’s geïnvesteerd in de opleiding van nieuwe rijschoolhouders wat heeft geleid tot een flinke toename van het aantal rijscholen.
Branche organisaties Autorijschool
Er zijn een aantal verschillende branche organisaties waarbij een een rijschool kan zijn aangesloten. Dat zijn o.a.:
De criteria die deze branche organisaties stellen verschillen flink van elkaar. Zo zijn de toelatingseisen van de SEAN niet meer dan die het SBR al stelt. De meeste organisaties kennen wel een klachten- en geschillenregeling, maar dan is het kwaad natuurlijk al geschied. Als een autorijschool is aangesloten bij de BOVAG heb je als leerling wel meer zekerheid want de BOVAG kent een garantieregeling, alhoewel deze sinds 2012 terughoudend is geworden m.b.t. de uitkering daarvan.
Overige eisen aan rijschoolhouder
Wat veel mensen vergeten is dat een rijschoolhouder natuurlijk veel meer moet kunnen dan lesgeven alleen. Behalve opleider is hij ook ondernemer. Hij moet dus zijn onderneming draaiende houden, zorgen voor de marketing en de administratie en natuurlijk de klanttevredenheid. Omdat vooral de marketing lastig is, beginnen nieuwe rijscholen vaak met stunten met lage prijzen. Te laag blijkt, want steeds meer rijscholen gaan failliet. Het is dus een kunst om behalve opleider ook ondernemer te zijn.
Kwaliteit rijschool controleren
Het is niet eenvoudig maar wij raden je toch aan de kwaliteit van je rijschool te controleren. Wij hebben daarvoor een checklist voor je opgesteld die je daarbij kan hanteren. Ga in elk geval niet alleen af op de laagste prijs, want soms kan je daardoor juist duurder uit zijn.
Neem de poef op de som
Voordat je definitief een keuze maakt, raden we je aan altijd een proefles te nemen. Via onze site kan je een gestandaardiseerde gratis proefles aanvragen bij rijscholen die sowieso aan alle kwaliteitscriteria voldoen. Dus je kiest dan vooral op het feit of de rijschool bij jou past. En dat is misschien wel net zo belangrijk!